ID: 9203
Ruimtevaart Rusland 1R Transnistrië folder 60 jaar Spoetnik
€7,50
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Ruimtevaart Rusland 1 roebel Transnistrië folder 60 jaar Spoetnik
Mooie informatiekaart met 1 roebel munt van 60 jaar eerste satelliet in de ruimte
Het Spoetnikprogramma bestond uit een serie van onbemande ruimtevluchten, georganiseerd door de Sovjet-Unie vanaf het najaar van 1957 met als doel via satellieten de bovenste atmosfeer te onderzoeken tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar.
PS-1, in het Westen bekend als Spoetnik ("", Russisch voor reisgenoot), van de Sovjet-Unie was de eerste onbemande satelliet of kunstmaan. Hij cirkelde drie maanden om de aarde. Spoetnik 2 volgde met een levend wezen aan boord: de hond Laika. Er werden in het totaal 10 Spoetniks de ruimte in geschoten.
In 1961, vier jaar later, waren de Sovjets ook de eersten met een bemande ruimtevlucht, met Joeri Gagarin.
Spoetnik 1 of PS-1 werd gelanceerd op 4 oktober 1957 om 19:28:34 uur (UTC). Deze datum wordt vaak gezien als de start van het ruimtevaarttijdperk. Het Spoetnikprogramma was grotendeels het werk van Sergej Koroljov, die ook de grote stimulator achter de Loena, Vostok en Saljoet was. Voor de bouw, het testen en de lancering van het ruimtetuig zelf tekende ingenieur Oleg Ivanovski.[1] De Spoetnik 1 bestond uit een uiterst eenvoudig concept: een aluminium bol (massa 83,6 kg; diameter 58,5 cm) met daarin een accu, een ventilator [bron?] voor de temperatuurregeling, twee radiozenders (met radiobuizen) en aan de buitenzijde vier ongeveer 3 m lange sprietvormige antennes.
Munt 1 roebel
Oplage 50.000 (2000 in folder)
Jaar 2017
Land Transnistrië
Onderwerp eerste satelliet in de ruimte Sputnik
Transnistrië is een langgerekt gebied in Zuidoost-Europa langs de oostelijke oever van de Nistru of Dnjestr. Sinds 1990 ligt hier de Pridnestrovische Moldavische Republiek. Het is een de facto onafhankelijk dwergstaatje, dat echter alleen erkend wordt door enkele andere beperkt erkende landen. Internationaal geldt het dan ook nog steeds als onderdeel van Moldavië. Aan de oostkant grenst Transnistrië aan Oekraïne.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd met Transnistrië een breder gebied tussen de rivieren de Dnjestr en Boeg bedoeld - Gouvernement Transnistrië. Dit gebied werd in 1941 door Roemenië veroverd, waarna het gebied zijn naam kreeg: Transnistrië of Aan de andere kant van de Nistru.
Bestuurlijk ligt Transnistrië in een bestuurlijke eenheid (unitate administrativ-teritorial) van Moldavië.
Mooie informatiekaart met 1 roebel munt van 60 jaar eerste satelliet in de ruimte
Het Spoetnikprogramma bestond uit een serie van onbemande ruimtevluchten, georganiseerd door de Sovjet-Unie vanaf het najaar van 1957 met als doel via satellieten de bovenste atmosfeer te onderzoeken tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar.
PS-1, in het Westen bekend als Spoetnik ("", Russisch voor reisgenoot), van de Sovjet-Unie was de eerste onbemande satelliet of kunstmaan. Hij cirkelde drie maanden om de aarde. Spoetnik 2 volgde met een levend wezen aan boord: de hond Laika. Er werden in het totaal 10 Spoetniks de ruimte in geschoten.
In 1961, vier jaar later, waren de Sovjets ook de eersten met een bemande ruimtevlucht, met Joeri Gagarin.
Spoetnik 1 of PS-1 werd gelanceerd op 4 oktober 1957 om 19:28:34 uur (UTC). Deze datum wordt vaak gezien als de start van het ruimtevaarttijdperk. Het Spoetnikprogramma was grotendeels het werk van Sergej Koroljov, die ook de grote stimulator achter de Loena, Vostok en Saljoet was. Voor de bouw, het testen en de lancering van het ruimtetuig zelf tekende ingenieur Oleg Ivanovski.[1] De Spoetnik 1 bestond uit een uiterst eenvoudig concept: een aluminium bol (massa 83,6 kg; diameter 58,5 cm) met daarin een accu, een ventilator [bron?] voor de temperatuurregeling, twee radiozenders (met radiobuizen) en aan de buitenzijde vier ongeveer 3 m lange sprietvormige antennes.
Munt 1 roebel
Oplage 50.000 (2000 in folder)
Jaar 2017
Land Transnistrië
Onderwerp eerste satelliet in de ruimte Sputnik
Transnistrië is een langgerekt gebied in Zuidoost-Europa langs de oostelijke oever van de Nistru of Dnjestr. Sinds 1990 ligt hier de Pridnestrovische Moldavische Republiek. Het is een de facto onafhankelijk dwergstaatje, dat echter alleen erkend wordt door enkele andere beperkt erkende landen. Internationaal geldt het dan ook nog steeds als onderdeel van Moldavië. Aan de oostkant grenst Transnistrië aan Oekraïne.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd met Transnistrië een breder gebied tussen de rivieren de Dnjestr en Boeg bedoeld - Gouvernement Transnistrië. Dit gebied werd in 1941 door Roemenië veroverd, waarna het gebied zijn naam kreeg: Transnistrië of Aan de andere kant van de Nistru.
Bestuurlijk ligt Transnistrië in een bestuurlijke eenheid (unitate administrativ-teritorial) van Moldavië.